KLASA 1

Treści nauczania – wymagania szczegółowe dla ucznia klasy I

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Osiągnięcia w zakresie słuchania

Uczeń:

  • słucha z uwagą wypowiedzi kierowanych indywidualnie do niego oraz do większej grupy osób, potrafi je powtórzyć
  • słucha instrukcji, poleceń, objaśnień potrzebnych do wykonania zadania i wykonuje zadanie  zgodnie z instrukcją
  • zachowuje kulturalną postawę podczas słuchania – odczytuje prosty przekaz niewerbalny
  • uważnie słucha czytanych fragmentów lektury, zapamiętuje najważniejsze informacje
  • słucha wypowiedzi osób podczas uroczystości, koncertów, obchodów świąt narodowych i innych zdarzeń kulturalnych, zachowując się adekwatnie do sytuacji
  • słucha wierszy lub prozy ,podejmuje próby naśladowania wzorcowej recytacji
  • słucha wypowiedzi innych i czeka na swoją kolej zgodnie z ustalonymi zasadami

Osiągnięcia w zakresie mówienia

Uczeń:

  • naśladuje wykonywane przez nauczyciela ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
  •  wykonuje ćwiczenia wyrabiające właściwe nawyki oddechowe
  •  wykonuje ćwiczenia dykcji, naśladując nauczyciela
  •  wypowiada zdania z różną siłą głosu, zna pojęcie siła głosu
  •  wypowiada zdania w różnym tempie, zna pojęcie tempo mówienia
  • wypowiada się w uporządkowany sposób, prostymi zdaniami na bliskie mu tematy związane z sytuacjami z życia szkolnego i rodzinnego
  •  formułuje kilkuzdaniową wypowiedź dotyczącą tekstu na podstawie pytań
  • wypowiada się na temat wyglądu przedmiotów lub postaci
  • ustala kolejność ilustracji w krótkiej historyjce obrazkowej
  •  nadaje tytuły ilustracjom w krótkiej historyjce obrazkowej
  •  tworzy spójną wypowiedź w oparciu o historyjkę obrazkową, uwzględniając związki przyczynowo-skutkowe
  •  nadaje tytuły wskazanym fragmentom tekstu
  • odpowiada na pytania do tekstu
  • opowiada o sytuacji przedstawionej na ilustracji
  •  wypowiada się na temat historyjki obrazkowej
  • układa krótkie opowiadanie na temat bliski dzieciom
  •  opowiada o wykonanej pracy (zadaniu)
  •  twórczo przetwarza tekst – układa inny początek lub zakończenie opowiadania
  • wykonuje ćwiczenia dźwiękonaśladowcze i naśladuje głosy zwierząt
  • mówi zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące z właściwą intonacją
  • wygłasza z pamięci proste rymowanki ,recytuje wiersze
  • stosuje na co dzień zwroty grzecznościowe
  • rozpoznaje rymy

Osiąg nięcia w zakresie czytania

Uczeń:

  • rozpoznaje i odczytuje wszystkie litery alfabetu (małe i wielkie; drukowane i pisane)
  • czyta na głos techniką całościową
  • płynnie i poprawnie czyta opracowane na zajęciach wyrazy jedno-, dwu- oraz wielosylabowe i zdania złożone z wyrazów opracowanych na zajęciach
  • czyta rytmicznie rymowanki
  • czyta zdania lub teksty słowno-obrazkowe, zastępując obrazki odpowiednimi wyrazami
  • czyta tekst z lukami literowymi i wyrazowymi
  • płynnie, poprawnie i wyraziście czyta opracowany na zajęciach tekst złożony z kilku krótkich zdań
  • podejmuje próby czytania z podziałem na role
  •  czyta po cichu proste polecenia do zadania, treść zadania, teksty drukowane z podręcznika
  • wskazuje na ilustracji postacie występujące w opowiadaniu
  •  wskazuje postacie główne i drugoplanowe – podaje cechy bohaterów
  • ocenia bohaterów
  •  ustala kolejność zdarzeń w krótkich tekstach , określa nastrój utworu
  • wyszukuje w tekście wyrazy niezrozumiałe, wymagające wyjaśnienia
  •  wyszukuje w tekście wyrazy zgodnie z warunkiem podanym przez nauczyciela
  • wyszukuje w tekście zdania będące odpowiedzią na pytanie nauczyciela
  • zna zasady wypożyczania książek – samodzielnie wybiera książki do wspólnego czytania (np. z rodzicami)

Osiągnięcia w zakresie pisania

Uczeń:

  • pisze po śladzie, pogrubia kontury, wykonuje szlaczki literopodobne i obrazkowe
  •  prawidłowo pisze wszystkie litery polskiego alfabetu, małe i wielkie –
  •  odwzorowuje litery, zachowując ich właściwy kształt, proporcje i wielkość
  • przepisuje sylaby, wyrazy, zdania
  • prawidłowo łączy litery
  •  przepisuje, dokonując transpozycji z tekstu drukowanego na tekst pisany
  •  właściwe rozmieszcza litery, sylaby, wyrazy i zdania w linijkach 
  • dokonuje samokontroli zapisu przez porównanie ze wzorem
  • podpisuje ilustracje i poszczególne obrazki w historyjkach obrazkowych
  •  układa kilkuzdaniową wypowiedź pisemną (3–4 zdania) z rozsypanki zdaniowej; zapisuje podane zdania we właściwej kolejności –
  •  uzupełnia luki w zdaniach tworzących opowiadanie –
  •  rozwija zdania
  • pisze z pamięci sylaby, wyrazy i zdania w zakresie opracowanego słownictwa o pisowni zgodnej z wymową
  • dostrzega, że niektóre głoski zapisuje się dwoma sposobami: u–ó, ż–rz, ch–h, ś–si, ź–zi, ć–ci, dź–dzi, ń–ni
  •  uczy się czujności ortograficznej
  • zapisuje spółgłoski miękkie w wyrazach
  • poznaje zasadę wymiany ó na o
  • kończy zdanie kropką, pytajnikiem lub wykrzyknikiem
  • dostrzega i wyróżnia w zdaniach przecinek i dwukropek
  • dostrzega i wyróżnia cudzysłów w tytułach książek i tekstów literackich
  • stosuje skróty: kg, cm, l, godz., zł, ul., s
  • zapisuje liczebniki główne do 10
  • rozpoczyna zdanie wielką literą
  • zapisuje wielką literą imiona i nazwiska
  • stosuje wielką literę w poznanych nazwach geograficznych:
  • układa obrazki historyjki obrazkowej we właściwej kolejności –
  •  porządkuje ilustracje do tekstu we właściwej kolejności

 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego

 Uczeń:

  • wyodrębnia zdania w mowie i w tekście
  •  określa liczbę zdań w tekście
  •  określa liczbę wyrazów w wypowiedzeniach i w zdaniach
  •  dzieli wyrazy na sylaby
  •  dzieli wyrazy na głoski i litery
  •  porównuje liczbę głosek i liter w wyrazach
  •  wyróżnia w wyrazach samogłoski i spółgłoski
  • rozpoznaje w wypowiedziach ustnych pytania i nakazy
  • wyróżnia w tekście zdania zakończone kropką, pytajnikiem, wykrzyknikiem
  • wyodrębnia nazwy ludzi, roślin, zwierząt i rzeczy
  • definiuje rzeczownik jako część mowy określającą nazwy ludzi, roślin, zwierząt i rzeczy
  • wskazuje wyrazy oznaczające nazwy czynności
  •  tworzy liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników
  • podaje antonimy do podanych wyrazów
  •  łączy w pary wyrazy podobne znaczeniowo
  •  podaje przykłady wyrazów wieloznacznych
  • odróżnia utwory wierszowane od utworów pisanych prozą
  • wyjaśnia pojęcia: zwrotka, rym
  • wskazuje rymy w wierszu
  • wskazuje zwrotki w wierszach i piosenkach
  • rozpoznaje: zagadkę, życzenia, list

Umiejętności w zakresie samokształcenia

Uczeń:

  • podejmuje próby zapisu nowych wyrazów
  • prezentuje swoje ulubione książki i czasopisma z domowej biblioteki
  •  korzysta z księgozbioru biblioteki szkolnej
  •  opowiada o swoich zainteresowaniach
  • rozwiązuje zagadki, krzyżówki, rebusy
  •  uczy się rozwiązywania problemów

EDUKACJA  MATEMATYCZNA

Osiągnięcia w zakresie rozumienia stosunków przestrzennych i cech wielkościowych

Uczeń:

  • rozróżnia stronę lewą i prawą
  • słownie określa i prezentuje wzajemne położenie i ruch własnego ciała, przedmiotów w stosunku do własnego ciała, jednych przedmiotów w stosunku do drugich na płaszczyźnie i w przestrzeni
  • określa kierunki ze swojego punktu widzenia i punktu widzenia drugiej osoby
  • planuje i zapisuje drogę za pomocą różnych kodów
  •  porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej serii

               Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności

              Uczeń:

  • liczy w przód i wstecz po 1 do 20, po 10 do 100
  •  zapisuje symbolicznie i odczytuje liczby od 0 do 100
  •  przelicza w zakresie dostępnym dziecku
  • wskazuje jedności i dziesiątki w zapisie liczby dwucyfrowej
  •  porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie, używa sformułowań typu: liczba o dwa większa
  •  porównuje liczby w zakresie 20 oraz w dostępnym mu zakresie –
  • stosuje znaki: <, =, >

            Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami

            Uczeń:

  • rozkłada liczby na składniki w obrębie 10;
  •  dopełnia liczby do danej liczby w zakresie 10
  •  doskonali sprawność rachunkową w zakresie pierwszej dziesiątki
  •  wykonuje dodawanie i odejmowanie do 20 lub w dostępnym sobie szerszym zakresie i na dostępnym mu poziomie
  •  korzysta intuicyjnie z własności działań
  • praktycznie wykorzystuje związki między dodawaniem i odejmowaniem – posługuje się znakiem równości oraz znakami dodawania, odejmowania i mnożenia
  • przelicza na przykład po 2, 3, 5
  •  mnoży w zakresie do 20 lub w zakresie dostępnym dziecku
  •  rozwiązuje równania z niewiadomą zapisaną w postaci okienka
  • dzieli na dwie i cztery równe części

             Osiągniecia w zakresie czytania tekstów matematycznych

             Uczeń:

  •     dostrzega problem matematyczny w realnej sytuacji, przedstawia sytuację zadaniową w postaci dramy, symulacji na konkretach, rysunku oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania
  •     opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób
  •  analizuje i rozwiązuje proste zadania tekstowe
  •  układa zadania (zainspirowany ilustracją, zabawą, sytuacją życiową, prostą historyjką sformułowaną słownie) i je rozwiązuje

            Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych

           Uczeń:

  • w  rozpoznaje – w naturalnym otoczeniu i na rysunkach  figury geometryczne: prostokąt, kwadrat, trójkąt, koło
  • rysuje figury odręcznie na czystej kartce
  •  tworzy różne konstrukcje z klocków, opisuje je
  • mierzy długości odcinków, boków figur i podaje wyniki pomiarów, posługując się jednostkami długości: centymetr, metr
  • posługuje się miarką centymetrową
  •  dostrzega symetrię w środowisku przyrodniczym, w sztuce użytkowej i innych wytworach człowieka występujących w otoczeniu dziecka
  •    tworzy symetryczne kompozycje z różnych dostępnych materiałów

Osiągniecia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji

Uczeń:

  • wykonuje obliczenia pieniężne realizowane w złotówkach
  • odczytuje pełne godziny na zegarze ze wskazówkami oraz elektronicznym
  • posługuje się nazwami miesięcy, dni tygodnia
  •  mierzy temperaturę za pomocą termometru i ją odczytuje
  •  dokonuje obliczeń szacunkowych w różnych sytuacjach życiowych (rozróżnia przedmioty lżejsze i cięższe; porównuje ilości płynów; wie, że po przelaniu płynu do naczynia o innym kształcie ilość płynu pozostanie taka sama)
  •  waży, używa określenia kilogram –
  • odmierza płyny, używa określenia litr
  • wykorzystuje gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; stosuje ustalone zasady podczas gier

EDUKACJA SPOŁECZNA

              Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego

              Uczeń:

  • zna imiona i nazwiska koleżanek i kolegów z klasy
  •  prosi o pomoc
  •  uczestniczy w klasowych uroczystościach
  • zna i respektuje podstawowe normy obowiązujące w szkole
  • identyfikuje się ze swoją rodziną – określa podstawowe relacje w najbliższej rodzinie
  •  wie, jakiej jest narodowości i że mieszka w Polsce
  • wie, że dzieci mają swoje prawa
  •  zna obowiązki ucznia i stara się ich przestrzegać
  • utrzymuje serdeczne kontakty z koleżankami i kolegami
  •  używa zwrotów grzecznościowych w kontaktach z dziećmi i dorosłymi
  •  uczy się cierpliwie oczekiwać na swoją kolej
  •  udziela pomocy, gdy ktoś o nią prosi
  • efektywnie współpracuje w parze
  •  zna podstawowe zasady współpracy w grupie – zna zasady bezpiecznego zachowania uczniów podczas przerw
  •  przestrzega zasad bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym podczas drogi do szkoły, wyjść i wycieczek szkolnych
  • uczy się adekwatnej oceny własnego postępowania oraz zachowania innych osób
  • przedstawia się: podaje imię, nazwisko, wiek, miejscowość, w której mieszka – podaje swój adres – zna adres szkoły – wie, kiedy można, a kiedy nie należy podawać swojego adresu
  •  opowiada o ciekawych miejscach w kraju poznanych podczas wakacji
  • zna i respektuje zasady zawarte w klasowym kodeksie ucznia
  • opowiada o świętach i zwyczajach ludowych

Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym

Uczeń:

  • opowiada legendę o Lechu, Czechu i Rusie
  • zna wybraną legendę dotyczącą powstania lub pochodzenia nazwy miejscowości, będącej miejscem zamieszkania ucznia
  • wie, jakiej jest narodowości i że mieszka w Polsce
  • wygłasza z pamięci wiersz W. Bełzy Kto ty jesteś?
  •  śpiewa pierwszą zwrotkę i refren hymnu narodowego –
  • rozpoznaje barwy narodowe, opisuje godło Polski
  • wymienia święta narodowe
  • uczy się prawidłowej postawy podczas śpiewania hymnu
  • zna imię i nazwisko patrona szkoły
  •  wie, że w dawnych czasach w Polsce rządzili królowie, a obecnie głową państwa jest prezydent Polski
  •  wie, że pierwszą stolicą Polski było Gniezno  (na podstawie legendy o początkach państwa polskiego)
  •  wie, że obecnie stolicą naszego kraju jest Warszawa

EDUKACJA PRZYRODNICZA

                      Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego

                    Uczeń:            

  • rozpoznaje pospolite oraz poznane na lekcji gatunki roślin i zwierząt znane z życia codziennego, hodowlane
  • opisuje wygląd wybranych roślin (drzewa, krzewy) wskazuje główne części roślin
  • wymienia wybrane rośliny i zwierzęta chronione
  • opisuje wybrane ekosystemy: las, park, sad i ogród
  • opisuje, czym różni się ożywiona część przyrody od części nieożywionej
  • opisuje wybrane cechy i znaczenie wody, powietrza, Słońca dla człowieka, zwierząt, roślin
  • podaje przykłady sposobów odżywiania się zwierząt
  •  rozpoznaje popularne egzotyczne gatunki i  wybrane egzotyczne owoce
  • zakłada hodowlę fasoli, obserwuje jej rozwój
  • opowiada o uprawach prowadzonych w domu, ogrodzie i sadzie, o hodowli zwierząt w domu i gospodarstwie
  • wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w hodowlach i uprawach
  • ma świadomość, że domowe zwierzęta należy traktować z odpowiedzialnością i szacunkiem, a nie jak zabawki
  • obserwuje zmiany zachodzące w pogodzie i przyrodzie związane z porami roku
  • zna zasady segregowania śmieci

Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa   i odpoczynku

Uczeń:

  • omawia pracę w wybranych zawodach
  • zna zasady właściwego zachowania w kontaktach z obcą osobą
  • wie, do kogo zwrócić się o pomoc w trudnej sytuacji
  • zna najważniejsze numery alarmowe
  • dzieli produkty na zdrowe i niezdrowe
  • zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania
  • przy pomocy osoby dorosłej prowadzi podstawowe obserwacje pogody
  • wymienia kolejne pory roku – nazywa typowe dla kolejnych pór roku zjawiska atmosferyczne
  • zna wybrane znaki drogowe
  • zna zasady przechodzenia przez jezdnię
  • zna zasady bezpiecznego poruszania się w szkole
  • wskazuje bezpieczne miejsca do zabawy – zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się w czasie przerw i na placu zabaw
  •  ma świadomość niebezpieczeństw wynikających z  nagłych i gwałtownych zjawisk pogodowych
  • ma świadomość, że niektóre zwierzęta, rośliny i grzyby są niebezpieczne dla człowieka
  • wymienia zmysły jako środki poznawania świata
  • wymienia urządzenia techniczne znajdujące się w jego domu
  • opisuje sposoby podróżowania dawniej i dziś

Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej

Uczeń:

  •      wskazuje na mapie fizycznej Polski przybliżone położenie swojej miejscowości, wymienia charakterystyczne formy terenu i składniki przyrody występujące w okolicach domu i szkoły , wymienia zabytki, pomniki
  •     wskazuje na mapie Polski Warszawę, rodzinną miejscowość, granice kraju, Wisłę, morze i tereny górskie
  •     rozpoznaje krajobraz wiejski i miejski, nadmorski i górski
  •    czyta proste plany
  •    wymienia najważniejsze obiekty i zabytki Warszawy
  • opisuje uprawiane w Polsce sporty zimowe
  • wymienia polskie potrawy tradycyjne
  •  wie, że jest mieszkańcem planety Ziemi – dostrzega piękno i różnorodność elementów naturalnego krajobrazu planety
  •  wie, że życie na naszej planecie jest możliwe dzięki Słońcu

EDUKACJA PLASTYCZNA

                        Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń

                           Uczeń:

  •  wyróżnia kształty obiektów
  • wyróżnia wielkości i proporcje
  •  określa położenie pojedynczych obiektów i elementów obiektów złożonych
  • wyróżnia barwę jasną/ciemną, barwy podstawowe, walor różnych barw, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, fakturę gładką/szorstką, miękką/twardą
  •  wyróżnia charakterystyczne i indywidualne cechy ludzi i zwierząt
  •  wskazuje w swoim otoczeniu kompozycje symetryczne, kompozycje rytmiczne

Osiągnięcia w zakresie działalności, ekspresji twórczej

Uczeń:

  •  ćwiczy rysowanie kredką świecową i ołówkową, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem
  •  kreśli linie różnego rodzaju: cienkie, grube, proste, łamane, faliste, zygzakowate
  • rysuje postacie ludzkie, zwierzęta, rośliny, przedmioty
  •  maluje farbami, tuszami
  •  wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, kolorowy papier, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.
  •  modeluje (lepi i konstruuje) z gliny, modeliny, plasteliny, mas papierowych i innych, z materiałów naturalnych i przemysłowych
  • odbija, powiela za pomocą: kalki, tuszu, farby, stempla wykonanego z ziemniaka, gumy, korka i innych tworzyw
  • wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej, naukowej

Osiągniecia w zakresie recepcji sztuk plastycznych

Uczeń:

  • rozpoznaje i nazywa dziedziny sztuk plastycznych, np. malarstwo, rzeźbę
  • wypowiada się na temat oglądanych dzieł sztuki plastycznej, przedmiotów,
                        obiektów        
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe gatunki dzieł malarskich i graficznych
  • wskazuje miejsca prezentacji sztuk plastycznych

EDUKACJA TECHNICZNA

Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy

Uczeń:

  •  dba o estetykę prac i dobrą organizację warsztatu pracy
  •  planuje i realizuje własne projekty/prace
  • utrzymuje ład i porządek w swoim miejscu pracy
  •  utrzymuje porządek wokół siebie (na stoliku, w sali zabaw, szatni, ogrodzie)
  • zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa w czasie wykonywania pracy
  •  organizuje pracę i planuje kolejne czynności
  • posługuje się materiałami i narzędziami zgodnie z podanymi zasadami

Osiągnięcia w zakresie znajomości informacji technicznej, materiałów i technologii wytwarzania

Uczeń:

  • wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne i modele techniczne, z zastosowaniem połączeń nierozłącznych
  •  wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne, z zastosowaniem połączeń rozłącznych
  •  wykonuje przedmioty użytkowe, w tym dekoracyjne, bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami
  • wykonuje przedmiot/model/pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania

Osiągnięcia w zakresie stosowania narzędzi i obsługi urządzeń technicznych:

Uczeń:

  • rozpoznaje wybrane rodzaje maszyn i urządzeń
  • posługuje się prostymi narzędziami podczas zajęć: linijką, zszywaczem biurowym, dziurkaczem
  •  umie włączyć i wyłączyć: elektryczną szczoteczkę do zębów, latarkę, radio, telewizor, komputer

               EDUKACJA INFORMATYCZNA

                                        Osiągnięcia w zakresie rozumienia, analizowania i rozwiązywania

                           problemów

                           Uczeń:

  •  układa w logicznym porządku obrazki, sekwencje elementów
  • dobiera narzędzia programu graficznego, edytora tekstu adekwatne do osiągnięcia zamierzonego celu
  •  tworzy sekwencje poleceń na potrzeby sterowania obiektem na płaszczyźnie i ekranie komputera
  •  rozwiązuje zadania logiczne, zagadki i łamigłówki prowadzące do odkrywania algorytmów

Osiągniecia w zakresie programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych

Uczeń:

  • tworzy proste rysunki w edytorze grafiki
  •  zaznacza, kopiuje i wkleja elementy obrazu w edytorze grafiki
  • pisze na klawiaturze z użyciem liter z polskimi znakami diakrytycznymi, wielkich i małych liter zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu

Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi

Uczeń:

  •  rozpoznaje i nazywa elementy zestawu komputerowego
  •  kojarzy działanie urządzeń mobilnych, tj. laptopa, tabletu, smartfona, z działaniem komputera stacjonarnego
  •  prawidłowo loguje się do sieci i się z niej wylogowuje
  •  włącza i prawidłowo wyłącza komputer, posługuje się myszką i klawiaturą
  •  uruchamia i wyłącza program z płyty CD
  •  uruchamia i wyłącza programy, zwłaszcza edytor graficzny i edytor tekstu
  •  posługuje się niektórymi skrótami klawiaturowymi: Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+

                                        Osiągnięcia w zakresie przestrzegania prawa i zasad bezpieczeństwa

                                        Uczeń:

  •  posługuje się udostępnioną mu technologią zgodnie z ustalonymi zasadami
  • rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania użytkowników Internetu
  •  wie, że długotrwała praca przy komputerze męczy wzrok, może powodować bóle głowy, a bardzo wydłużona w czasie – może powodować różne schorzenia,  w tym skrzywienie kręgosłupa

                  EDUKACJA MUZYCZNA

                      Osiągnięcia w zakresie słuchania muzyki

                      Uczeń:

  • poszukuje źródeł muzyki i je nazywa
  •  aktywnie słucha muzyki
  • reaguje na umowne sygnały muzyczne w sytuacjach zadaniowych
  •  rozpoznaje utwory wokalne i instrumentalne
  • określa nastrój słuchanych utworów (muzyka smutna, wesoła)
  • kulturalnie zachowuje się na koncercie
  •  przyjmuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu narodowego

Osiągnięcia w zakresie ekspresji muzycznej. Śpiew

Uczeń:

  •  powtarza proste melodie
  •  śpiewa zestawy głosek i sylab
  •  naśladuje odgłosy zwierząt
  •  nuci poznane melodie
  • śpiewa piosenki podczas zabawy, nauki, uroczystości szkolnych, świąt, w tym świąt narodowych

Improwizacja ruchowa, rytmika i taniec

Uczeń:

  • wyraża nastrój i charakter muzyki, pląsając i tańcząc
  •  reaguje ruchem na zmianę tempa i dynamiki
  •  wyraża ruchem czas trwania wartości rytmicznych: ćwierćnut i ósemek
  • tworzy proste sekwencje i układy poruszania się do ulubionych utworów muzycznych
  • wykonuje proste tańce integracyjne
  •  zna i tańczy podstawowe kroki krakowiaka
  •  realizuje układ taneczny do menueta

Gra na instrumentach muzycznych

Uczeń:

  • odtwarza proste rytmy na instrumentach perkusyjnych
  •  eksperymentuje przy użyciu np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików
  • tworzy dźwiękowe ilustracje, także przy użyciu dostępnych materiałów (przybory szkolne, gazeta, piasek w butelce, gumka, szklanka z wodą)

                          Osiągnięcia w zakresie znajomości form zapisu dźwięku

                          Uczeń:

  • wie, że muzykę można zapisać i odczytać
  •  rozpoznaje i nazywa niektóre znaki muzyczne (ćwierćnuty, ósemki, pauzę ćwierćnutową)
  •  zna zapis 5 dźwięków: sol, mi, la, re, do
  • wykorzystuje w zabawie z instrumentami perkusyjnymi proste rytmy ułożone z klocków rytmicznych

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Osiągnięcia w zakresie utrzymywania higieny osobistej i zdrowia

Uczeń:

  • utrzymuje w czystości ręce i całe ciało
  • przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie
  •  dostosowuje strój na zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu do rodzaju pogody i pory roku
  • wie, że aktywność fizyczna ma znaczenie dla utrzymania zdrowia
  • wie, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej
  •  akceptuje sytuację dzieci, które ze względu na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu

                           Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych

                            Uczeń:

  •  przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń
  • pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne
  •  biega z wysokim unoszeniem kolan , w połączeniu ze skokiem  z przenoszeniem przyborów,   z rzutem do celu ruchomego i nieruchomego
  • realizuje marszobieg
  •  rzuca , toczy i kozłuje piłkę
  • skacze na jednej nodze i obunóż
  • wykonuje przeskok zawrotny przez ławeczkę, naskoki, zeskoki, skoki zajęcze – wykonuje skłony, skrętoskłony
  •  wspina się, np. na drabinkach
  • wykonuje przetoczenie, czołganie, podciąganie
  •  wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem, np. na ławeczce gimnastycznej
  •  samodzielnie wykonuje ćwiczenia zapobiegające wadom postawy

          Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych

                            Uczeń:

  •  bierze udział w zespołowych zabawach ruchowych, minigrach i grach terenowych, zawodach sportowych
  •  reaguje ruchem na zmiany rytmu, tempa i głośności (zabawy orientacyjno-porządkowe z zastosowaniem sygnałów dźwiękowych)
  • respektuje decyzje sędziego i się im podporządkowuje
  • zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej kolegów i koleżanek – uczestników zabawy
  •  radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo np. drużyny przeciwnej , gratuluje zwycięskiej drużynie sukcesu
  •  respektuje przepisy, reguły zabaw zespołowych, gier ruchowych i sportowych
  • ma świadomość, iż sukces w takiej zabawie odnosi się dzięki sprawności, zaradności i współdziałaniu
  •  jeździ na dostępnym sprzęcie sportowym, np. na hulajnodze, rolkach, deskorolce, rowerze, sankach, łyżwach